Artigo
extraído do catálogo da exposição:
Rejoining
the Spiritual: the
Land in ContemporaryLatin
American Art
February 14 March 31, 1994
Maryland Institute
College of Art
-English
-Espanhol
GUARDIANS
OF THE LAND
AMALIA MESA-BAINS, PH.D.
Regina Vaters art also springs from her Brazilian history and spiritual
memory. She describes her philosophy:"Being Brazilian, I learned from
the important presence of the African and Native American traditions in Brazilian
culture that the sacred is intimately connected to Nature. That
the sacred emerges from Nature".
The artist refers to the aesthetics of precariousness as the poetic, mythological
and metaphysical approaches she uses in her visual expression. This concern
for the preservation of Mother Earth and cultural pluralism is communicated
through metaphor, symbolism and allegory. The installation Charm for Food
and Good Fortune seeks to reclaim the traditional wisdom of connection with
nature, wisdom that could strengthen contemporary society.
Composed of space marked off by wire, feathers and a hanging charm, the piece
is inspired by the concept of protection from the forces of the invisible
world. Both the African tradition of the children of Oshún (the hanging
feathered calabash) and Native-American tradition (the Patwin tribal Hesi
dance) deal with this possibility of collective protection. This charm, like
a prayer or offering, can bring hope.
For many of these artists the desire to examine the histories of their homelands
has grown in proportion to their time and distance from that original source.
Even after fifteen and twenty years of residing in the United States, the
powerful force of geo-cultural identity continues to exert itself in their
art. Man who were caught in diasporas following dictatorships have since returned
on journeys that investigated both their contemporary situations and their
remembered pasts. These migrations and trans-migrations have brought a continuous
shifting of experiences, values and perspectives between two temporal and
spatial realities. Immeasurably changed by each journey, they have developed
visions of history and geography that test their own remembrances through
social imagination.
They have been distant enough to desire reclaiming a place they have partially
lost, and this perspective has brought them into the artistic and intellectual
vanguard of their Latin American homelands. The discourse on cultural identity,
which has influenced the United States so profoundly, has provoked their own
critical ideologies in ways not yet manifest in Latin America.
El arte de Regina Vater también brota de su historia y su memoria espiritual
brasileñas.
Ella describe así su filosofía:
Siendo brasileña, aprendí, de la importante presencia
de las tradiciones africana y americana nativa en la cultura brasileña
que lo sagrado está íntimamente relacionado con la naturaleza.
Que lo sagrado surge de la naturaleza.
La artista se refiere a la estética de la precariedad como las aproximaciones
poética, mitológica y metafísica de que se vale en su
expresión visual. Este interés por la preservación de
la Madre Tierra y del pluralismo cultural se comunica mediante la metáfora,
el simbolismo y la alegoría. La instalación Amuleto alimento
y buena suerte procura reclamar la sabiduría tradicional de la conexión
con la naturaleza, la sabiduría que podría fortalecer la sociedad
contemporánea.
Compuesto de un espacio delimitado por alambre, plumas y un amuleto colgante,
la pieza se inspira en el concepto de protección contra las fuerzas
del mundo invisible. Tanto la tradición africana de los hijos de Ochún
(el colgante güiro emplumado) como la tradición americana nativa
(la danza tribal hesi de los patwin) incluye la posibilidad de la protección
colectiva. Este amuleto, al igual que una oración o una ofrenda, puede
ofrecer esperanza.
Para muchos de estos artistas el deseo de examinar las historias de sus países
de origen ha crecido en proporción al tiempo y la distancia que se
interpone entre ellos y esa fuente original. Aun después de quince
y veinte años de residir en los Estados Unidos, la poderosa fuerza
de la identidad geocultural continúa ejerciéndose en su arte.
Muchos de los que se vieron atrapados en las diásporas que siguieron
a las dictaduras han regresado luego al objeto de investigar sus situaciones
contemporáneas y el pasado que recordaban. Estas migraciones y transmigraciones
han producido un continuo intercambio de experiencias, valores y perspectivas
entre dos realidades temporales y espirituales y ponen a prueba sus propias
remembranzas mediante la imaginación social. Han estado lo bastante
lejos para desear reclamar un lugar que parcialmente han perdido, y esta perspectiva
los ha situado a la vanguardia artística e intelectual de sus patrias
latinoamericanas.
El discurso de la identidad cultural, que ha influido tan profundamente a
los Estados Unidos, ha provocado sus propias ideologías críticas
de modos que aún no se han manifestado en América Latina.
|