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-REFERÊNCIAS NA INTERNET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Regina Vater nasceu no Rio de Janeiro e teve como primeiros mestres Frank Schaeffer e Iberê Camargo. Estudou três anos de arquitetura e, até mudar-se para os Estados Unidos, em 1980, trabalhou como artista gráfica para poder sustentar suas experiências artísticas. Publicou mais de três livros infantis, sendo que "Tungo Tungo" e "Uma Amizade Temperada", ambos de sua autoria, e o "Elefante" (que ilustrou para Carlos Drummond de Andrade), são os de maior sucesso.
Como poeta visual possui trabalhos na maior e mais importante coleção de poesia visual dos Estados Unidos: "The Ruth and Marvin Sackner Collection".

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No fim dos anos sessenta trabalhou como assistente de cenografia, junto a Mário Monteiro, para a TV Tupi. Como jovem em Ipanema, na famosa "turma de Ipanema", conviveu com a inteligência e o humor de Jaguar, Fortuna, Millôr, Olga Savary, Vera Figueiredo, Regina Coelho, Ismênia Dantas, Fernando Sabino, Fredy Carneiro, Carlinhos de Oliveira, Gabeira, Marcos Vasconcellos, isto só para citar alguns. Desde a sua primeira exposição individual em 1964, teve uma carreira bem intensa e precoce. Em 1967, já representava o Brasil junto com Hélio Oiticica, Rubens Gerchman e Anna Bella Geiger, na Bienal de Paris.


Nos anos setenta entrevistou personalidades da esfera cultural que foram publicadas em várias revistas, como: Isto É, Especial, Através, Interview, etc. Uma das mais importantes foi a entrevista feita com John Cage (1976), do qual ficou muito amiga. Ela também entrevistou Joseph Beuys durante a Bienal de Veneza de 1976, em que ambos participaram. Em 1970, realizou a sua primeira instalação/ evento no Rio, "Magi(o)cean", (já inspirada em temáticas ecológicas e nas tradições afro-brasileiras). Naquele mesmo ano, concorreu no Salão de Arte Moderna com o registro fotográfico desta mesma obra. Naquela mesma época ela se muda para São Paulo, onde foi trabalhar como assistente de diretor de arte das agências DPZ e MPM. No final de 1971, voltou a pintar, ganhando em 1972 o prêmio de Viagem do Salão de Arte Moderna, que a levou a Nova York pela primeira vez (1973). Naquela cidade, tornou-se muito amiga de Hélio Oiticica, a quem considera uma das influências artísticas mais determinantes no seu trabalho. Em 1974, morou em Paris por seis meses, onde encontrou e estreitou laços com Lygia Clark e Mário Pedrosa. Segundo Regina, ela também deve a Lygia Clark importantes influências nos assuntos de vida e arte.


Depois de dois anos e meio em Paris, Londres, Lisboa, Grécia e NovaYork, retorna ao Brasil, passando antes por vários países da América Latina. Em setembro de 1975 faz uma individual no CAYC de Buenos Aires onde, com a ajuda de Jorge Glusberg, produz seu segundo vídeo – o primeiro vídeo ela havia produzido em Paris, a convite da produtora Ruth Escobar, como um documentário sobre o grupo teatral que Ruth havia levado para o Festival de Outono naquela cidade. De volta ao Brasil, encontra e se torna amiga de Augusto de Campos, cujo poema LUXO-LIXO lhe havia inspirado a sua obra realizada entre 1974 e 1975, com a qual ela representou o Brasil na Bienal de Veneza em 1976. Durante 1975-1979 expõe por toda a América Latina, Nova York e Europa em inúmeras individuais e coletivas. Em 1979, faz a curadoria (com ótima receptividade pelo mundo artístico nova-iorquino), daquela que foi talvez a primeira e mais compreensiva exposição de arte da vanguarda brasileira naquela cidade.

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Em 1980 muda-se para Nova York, tendo recebido um prêmio da Guggenheim Foundation, e lá trabalha e exibe ativamente suas instalações, inspiradas na metafísica das lendas amazônicas — trabalho já iniciado no Brasil em 1979.

Além de cerca de uma centena de instalações que já realizou, Regina também tem obras em fotografia, filme, vídeo, livro de artista, poesia visual, performance, eventos e desenhos.


Através dos contatos estabelecidos durante a sua estadia em Nova York, continuou a ajudar a tornar mais visível tanto a arte brasileira como a arte latino-americana. Em 1982, edita um número da "Flue", para a Franklin Furnace – a primeira publicação americana sobre arte latino-americana de vanguarda. Em 1984, organiza para a galeria Art Awareness (Nova York) uma mostra de arte experimental latino-americana, contando com nomes como: Alfredo Jaar, Ana Mendieta, Papo Colo, Liliana Porter, Catarina Parra, etc.


Em 1985, muda-se para Austin, onde seu marido foi convidado a trabalhar. Participa ativamente de várias importantes mostras locais, como por exemplo, a Primeira Trienal do Texas, no Museu de Arte Contemporânea de Houston. Desde 1985, fez um incontável número de exposições (coletivas e individuais) em museus e galerias dos Estados Unidos, Europa e Brasil, incluindo recentemente uma mostra com oito instalações na prestigiosa ArtPace Foundation em San Antonio, Texas.


Ganha diversos prêmios e dá inúmeras palestras e cursos tanto nos Estados Unidos como no Brasil. Os vídeos que produz e apresenta na Austin Access Cable Television (onde também lecionou vídeo), são mostrados em inúmeros festivais e mostras de vídeo em Museus e Centros Culturais Internacionais.


Desde 1992, veio ao Brasil três vezes, uma como artista em residência do Museu de Arte Contemporânea de São Paulo, e logo após com uma bolsa de viagem concedida pelo Arts International e National Endowment for the Arts. Em setembro de 1992 monta uma instalação no Teatro Oficina, em São Paulo, para uma performance de Zé Celso Martinez Corrêa, que conclamava uma primavera cultural para o país.

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Regina tem textos de sua autoria em várias revistas e livros de arte americanos, tais como: Flue, Art Journal, High Performance, Heresies, New Observations, Center Quarterly (a Journal of Photography and Related Arts) e Gallerie Women's Art, e no livro "Voices of Color - Art and Society In The Americas", editado por Phoebe Farris-DuFrene.
Lista selecionada de museus e galerias onde expôs:
Museu de Arte Moderna e Petite Galerie (Rio de Janeiro),
Bienal de São Paulo, Galeria Paulo Figueiredo, Gabinete de Artes Gráficas, Pinacoteca do Estado e Museu de Arte Moderna (São Paulo),
Franklin Furnace, Americas Society, Clock Tower, PSI Museum, Museo del Barrio, Avant Garde Festival, Marina Urbach Gallery, Bronx Museum, Alternative Museum, Collective For the Living Cinema, Millenium (New York),
Rosenwald Woulf Gallery (Philadelphia),
Fisher Gallery (Los Angeles),
Artist Book Works (Chicago),
Mexican Museum, Yerba Buena Center for the Arts (San Francisco),
Laguna Gloria Museum e Mexic-arte Art Museum (Austin),
Corrington Gallagher Gallery (San Antonio),
Artists Meeting Place (Londres),
Ikon gallery (Birmingham),
The Konimklijk Museum (Antuérpia),
Galeria AR-CO (Lisboa),
ArtPace Foundation (San Antonio) , etc…

 

 

 

 



Regina Vater was born in Rio de Janeiro, Brazil. Her first art teachers were Frank Schaeffer and Iberê Camargo. She studied Architecture for three years at the National University of Rio de Janeiro and until moving to the United States in 1980 she worked as a graphic designer to support the experimental and inventive side of her art. She has published more than three children’s books in Brazil. One of them surpassed its 10th edition and was adopted in the Brazilian public schools. She has also made several works in visual poetry, some of which are included in the most important collection of visual poetry in North America: "The Ruth and Marvin Sackner Collection."

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As a youth growing up in Ipanema she had the chance to meet and become friends with an important group of intellectuals who gathered in her neighborhood café. People from this group produced during the sixties the most important musical, literary and artistic expressions in Brazil, such as Bossa Nova and Cinema Novo. That experience helped her to enlarge her humanistic interests and to cultivate an appetite for abstract thinking and the sharing of ideas.


In the early and mid sixties, besides working as a freelancer graphic artist, she also worked as a cultural journalist for Educational Television in Rio and for Radio Mauá. Later she worked as a freelancer interviewing personalities related to the cultural scene for newspapers and magazines such as: Isto É, Especial, Através, Interview, etc.


In 1976 she met and interviewed Joseph Beuys, during the Venice Biennale, while exhibiting her own work as a representative of Brazil. Beuys has always been an inspiration in her teaching and work. Another extremely influential interview for Mrs. Vater was the one she made with John Cage in 1976, after which they became lifelong friends. Together with Ronald Feldman, Robert Morgan, Martha Wilson, and others, Cage wrote on behalf of her residency in the United States, which she was granted as an artist in 1982.


Since her first one-woman show in 1964 she has had a very active career and achieved notoriety in a very short time. In 1967, she was already representing Brazil together with Hélio Oiticica at the Paris Biennale. After her first installation/event in Rio, in 1970, already dealing with ecology and Afro-Brazilian traditions, she moved to São Paulo, where she worked as assistant art director at the two major advertising agencies in Brazil – DPZ and MPM.


At the end of 1971 she came back to art making, trading the advertising job for the teaching of art history, drawing and experimental creativity classes in her studios. In 1972 she was awarded the most important prize for art in Brazil, a travel grant which brought her to New York in 1973.

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In New York, she met Hélio Oiticica, the most important experimental Brazilian artist, who had also received a Guggenheim Fellowship. He was a very generous colleague and friend and became one of the most important influences in her work and career. In the fall/winter of 1974, Regina meets artist Lygia Clark in Paris. Lygia Clark and Hélio Oiticica are considered two great inventors in the Brazilian visual arts. Mrs. Clark, who also became a lifelong friend, left in Regina Vater a profound influence in the matters of Life and Art.


After Paris, London, Lisbon and New York, she made her way home traveling throughout Latin America. In September of 1975 she showed at the CAYC of Buenos Aires where, with the help of Jorge Glusberg, she produced her second video work. Arriving in Brazil, Mrs. Vater meets and becomes friends with Augusto de Campos, author of "LUXO-LIXO" – a poem that inspired her work in 1974 and 1975.


From 1975 to 1979 Mrs. Vater had several one-woman shows and participated in a number of group exhibitions in Latin America, New York and Europe. In 1979 she was the curator of what is considered to be the first comprehensive show of Brazilian avant-garde art in New York City, at the Nobè Gallery.


In 1980 she receives a Guggenheim Fellowship and moves to New York, where she starts to show her work, by that time more and more involved with Amazonian culture and metaphysics. Through her contacts in New York, she also helped to make Brazilian and Latin American art more visible. In 1982, she edited an issue of "Flue" for Franklin Furnace. She also curated a show of Latin Amercian experimental art for Art Awareness (in New York), including artists such as: Alfredo Jaar, Juan Downey, Ana Mendieta, Papo Colo, Gino Rodrigues, and Liliana Porter.

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In 1985 she moves to Austin, where her husband was invited to teach at the University of Texas. Since then Mrs. Vater has shown in important local shows such as the first Texas Triennial. From 1985 to the present she has participated in various shows throughout the United States, Europe and Brazil. Her latest show took place at the prestigious Art Pace Foundation in San Antonio. She has received several prizes, and has lectured and taught in the United States, Europe and Brazil. The videos she produced at the Austin Access Cable Television (where she taught video) have been shown in festivals and museums around the world. She has been back to Brazil three times since 1992: first as an artist-in-residence at the Museum of Contemporary Art in São Paulo, and shortly after, she received a Grant from Arts International & the National Endowment for the Arts, participating in shows and lecturing across the country. Besides videos, photographic works, events, artist’s books, performance and visual poetry, Regina has produced almost a hundred installation works.

Selected List of Museums and Galleries where her work has been shown
Museu de Arte Moderna e Petite Galerie (Rio de Janeiro);
Bienal de São Paulo, Galeria Paulo Figueiredo, Gabinete de Artes Gráficas, Pinacoteca do Estado e Museu de Arte Moderna (São Paulo);
Franklin Furnace, Americas Society, Clock Tower, PSI Museum, Museo del Barrio, Avant Garde Festival, Marina Urbach Gallery, Bronx Museum, Alternative Museum, Collective For the Living Cinema, Millenium (New York);
Rosenwald Woulf Gallery (Philadelphia);
Fisher Gallery (Los Angeles);
Artist Book Works (Chicago);
Mexican Museum, Yerba Buena Center for the Arts (San Francisco);
Laguna Gloria Museum e Mexic-arte Art Museum (Austin);
Corrington Gallagher Gallery (San Antonio);
Artists Meeting Place (London);
Ikon gallery (Birmingham);
The Konimklijk Museum (Antwerp);
Galeria AR-CO (Lisbon), ArtPace Foundation (San Antonio) , etc…

 

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Referências de Regina Vater na internet:

www.palavrarte.com/Equipe/equipe_rvater.htm

www.palavrarte.com/Equipe/equipe_rvater_poevisuais.htm

www.palavrarte.com/Equipe/equipe_rvater_poemas.htm

www.artpace.org/whatsnew/

www.artpace.org/artists/artist.jhtml?ID=55

www.artpace.org/artists/

wwol.inre.asu.edu/vater.html

www.blantonmuseum.org/snipers.html

desert.net/ww/07-14-97/austin_arts_feature1.html

www.mac.usp.br/projetos/arteconceitual/v.htm

www.ufrj.br/pacc/z/ensaios/stam.html

wwar.com/categories/Artists/Alphabetized/l

wwol.inre.asu.edu/artist_v.html

 

Bill Lundberg